Jakie prawa przysługują pasażerom samolotów?

Dowiedz się jakie prawa przysługują pasażerom opóźnionych lub odwołanych lotów. Sprawdź też co zrobić, gdy Twój bagaż ulegnie uszkodzeniu.

Wakacje to nie jedyny czas, kiedy ludzie latają samolotem. Szczególną grupą pasażerów są bowiem osoby, które przebywają na terenie jakiegoś kraju w celach zarobkowych. Zazwyczaj rodzina takiego pracownika znajduje się w ojczyźnie, dlatego podróże są nieodłącznym elementem życia emigranta zarobkowego.

Osoby, które często podróżują, wiedzą doskonale, że ich podróż może być zakłócona przez wiele czynników. Należą do nich m.in. opóźnione czy odwołane loty, ale także bagaż, który uległ zniszczeniu bądź nie dotarł na czas.

Warto wiedzieć, w jakich przypadkach dobrze się ubezpieczyć, a kiedy to linia lotnicza musi stanąć na wysokości zadania i wypłacić odszkodowanie.

Opóźnienie lotu

Lot może zostać opóźniony z powodu złej pogody, strajków lub innych problemów, za które odpowiada przewoźnik. W takim przypadku pasażer może powołać się na przysługujące mu prawa. Pierwszym z nich jest zapewnienie przez przewoźnika posiłków oraz napojów dla pasażerów. Drugie, mniej oczywiste, prawo, o którym warto wiedzieć to możliwość wykonania dwóch telefonów lub wysłania dwóch e-maili, w celu skontaktowania się z osobami, które muszą wiedzieć o opóźnieniu lotu. Jeżeli opóźnienie przekroczy 5 godzin to podróżni mogą liczyć na zwrot kosztów za bilety, zaś jeśli będzie to dłużej niż jednej dzień — przewoźnik musi zapewnić pasażerom nocleg w hotelu oraz transport do niego.

Osoby, które dodatkowo wykupiły polisę turystyczną z niżej wymienioną opcją, mogą liczyć, że w przypadku opóźnienia lotu otrzymają zwrot kosztów za podstawowe wydatki związane z opóźnieniem (np. żywność, przybory toaletowe…).

Odwołanie lotu

W przypadku odwołania lotu przewoźnik ma obowiązek zwrócić koszt biletu, a także podróży. Ma również możliwość, aby zmienić plan podróży. Podróżny ma w takiej sytuacji prawo do wybrania dogodnego dla siebie lub najszybszego lotu. Bardzo często odwołany lot może pokrzyżować plany w znacznym stopniu, dlatego w takiej sytuacji podróżującym przysługuje odszkodowanie. W przypadku lotów do 1500 km jest to 250 euro, a 400 euro dla lotów o dystansach od 1500 do 3500. W przypadku dłuższych lotów jest to kwota 600 euro. Warto pamiętać, że takie odszkodowanie przysługuje osobom, których przewoźnik nie poinformował minimum 2 tygodnie przed wylotem o jego odwołaniu lub jeśli zaproponował alternatywę, która sprawiłaby, że pasażer byłby w miejscu docelowym maksymalnie dwie godziny później niż planował. Czas, w którym podróżni mogą starać się o odszkodowanie wynosi 3 lata, od momentu odwołanego lotu.

Uszkodzenie bagażu

Zgodnie z prawem to przewoźnik ponosi odpowiedzialność za podróżnych oraz ich bagaż. Niestety, w trakcie podróży bagaż może ulec uszkodzeniu i w tej sytuacji podróżni mają możliwość zgłoszenia sytuacji do przewoźnika w ciągu 7 dni. Jeżeli bagaż uległ opóźnieniu lub zagubieniu, mamy 21 dni na zgłoszenie. Z doświadczenia wiemy, że zawsze warto dodatkowo ubezpieczyć bagaż. W przypadku jego zagubienia ubezpieczyciel będzie mógł zwrócić nam koszty przedmiotów znajdujących się w bagażu. Warto pamiętać, że ubezpieczenie nigdy nie obejmuje antyków, biżuterii oraz kluczy.

Rezygnacja z podróży

Zawsze warto zabezpieczyć swoją podróż i wykupić ubezpieczenie. Niestety przewoźnik nie bierze pod uwagę powodów, dla których nie jesteśmy w stanie zjawić się na lotnisku i nie zwróci pieniędzy za niezrealizowany bilet lotniczy. Właśnie dlatego dodatkowe ubezpieczenie może okazać się cenne. Jeśli zostało wykupione z opcją możliwości rezygnacji z lotu to bardzo często, po przedstawieniu odpowiednich dokumentów, otrzymamy zwrot pieniędzy za bilet. Najczęściej ubezpieczenie obejmuje takie sytuacje jak śmierć bliskiej osoby, choroba, kradzież dokumentów.

Życzymy Wam bezproblemowych i przyjemnych podróży! 😊

Czytaj artykuł