Wolne miejsce w pociągu na aplikacji? W Holandii to możliwe!

Wybierasz się do Holandii na wakacje? A może w poszukiwaniu pracy? Czy może tylko w poszukiwaniu rozrywki? Twoja wiedza o tym kraju nie wychodzi poza to, co wiemy wszyscy: to kraina tulipanów i wiatraków, a w stolicy można zwiedzić dzielnicę czerwonych latarni? A może słyszałeś, że np. rowerzyści (na równi z pieszymi) zawsze mają „rację”, a „krówki holenderki” są urocze, a ser gouda najlepszy na świecie?

No cóż, to wszystko prawda, ale czy słyszałeś, że holenderskie linie kolejowe, Nederlandse Spoorwegen (a ściślej rzecz biorąc, zatrudnieni na ich usługach naukowcy) wpadły na pomysł, by ułatwić życie podróżującym i zdjąć z ich barków troskę o to, czy w czasie podróży znajdą się w wagonie mniej czy bardziej zatłoczonym? Dzięki wykorzystaniu patentu używanego do monitoringu ciężarówek, wagony kolejowe maja być ważone w realnym czasie, a  stworzona na tej podstawie aplikacja skieruje podróżujących do najmniej zatłoczonych wagonów, przy okazji jeszcze sprawdzając, czy wszystko jest w porządku z kołami. Wyobrażacie to sobie? Koniec ze zwiedzaniem wszystkich wagonów w poszukiwaniu wygodnego miejsca (choćby tylko do stania)! Koniec z bieganiem za wciąż poruszającym się pociągiem, by zobaczyć, czy szansę na w miarę komfortową podróż mamy z tyłu składu czy może tuż za lokomotywą… Jak to działa? To bardzo proste! Specjalnie wykonane czujniki są tak skonstruowane, by potrafiły przekazać informacje, które z wagonów danego pociągu są cięższe od pozostałych. Zgodnie z wszelkimi zasadami panującymi na Ziemi, w najcięższych wagonach jest najwięcej pasażerów, a w najlżejszych- najmniej… Prawda, że genialne? Aplikacja ta jest częścią większej całości – systemu Reisplanner Xtra, dzięki któremu amatorzy podróży koleją (ale także autobusem, metrem i tramwajem) mogą np. zakupić „wirtualne” bilety bez konieczności ich drukowania, uzyskać specjalny kod pozwalający np. na bezproblemowe otwarcie bramek na stacji. Dzięki tej aplikacji można także być na bieżąco z rozkładem jazdy, uzyskać informacje o aktualnych opóźnieniach lub utrudnieniach na zaplanowanej trasie, sprawdzić swoją historie podróży, a nawet… sprawdzić, w którym z wagonów znajduje się toaleta, gdzie możemy wygodnie umieścić nasz ukochany rower i czy będziemy mieli w danym pociągu dostęp do WiFi.

Aplikacja jest bardzo łatwa w obsłudze i gotowa do pobrania na App Store oraz Google Play.

Trzeba przyznać, że holenderska sieć kolejowa, mimo iż ich linie powstały później, niż w innych krajach Europy Zachodniej – co było naturalną konsekwencją posiadania świetnie zorganizowanego systemu rzek i kanałów – dba o swoich pasażerów…

Nederlandse Spoorwegen to spółka będąca najważniejszym przewoźnikiem na terenie Holandii i w całości należy do holenderskiego rządu (choć były projekty przekazania akcji tego przewoźnika do emisji publicznej).Warto zaznaczyć, że sieć linii kolejowych w Holandii jest świetnie rozwinięta i zorganizowana, pociągi do przeważającej liczby miejskich aglomeracji kursują średnio 2 razy w ciągu godziny, a nawet co 15 minut (dotyczy to jednak takich miast, jak Rotterdam, Amsterdam, Utrecht lub Haga).

Garść ciekawostek dotyczących Nederlandse Spoorwegen:

– pociągi NS są pogrupowane kategoriami, i tak:

* pociągi osobowe obsługują ruch lokalny i zatrzymują się na każdej ze stacji na wytyczonej trasie ( są to tzw. „ stoptrein”);

* pociągi osobowe kursujące na wyznaczonych liniach miast ( tzw.” sprinter”);

* pociągi pospieszne, które zatrzymują się tylko na dużych stacjach i na wybranych trasach ( tzw.” sneltrein”);

* pociągi obsługujące linie łączące wyłącznie największe miasta ( tzw.” intercity”);

– w pociągach, na peronach i dworcach obowiązuje zakaz palenia papierosów (marihuany zresztą też…);

– jeśli pociąg będzie opóźniony dłużej niż pół godziny, pasażerowie mogą liczyć na zwrot połowy kosztów biletu, a jeśli opóźnienie wyniesie ponad 1 godzinę, na zwrot całej kwoty (są jednak wyjątki – zwroty nie będą dokonane, jeśli opóźnienie było zapowiedziane kilka dni wcześniej lub trasa przejazdu była krótka).

Czytaj artykuł